fbpx
Holum terapie naturalneHolumterapie naturalne
  • Holum na Facebooku

  • Własciwe przygotowanie do snu – jak przygotować się do fazy regeneracji

    • Jak powinniśmy funkcjonować rano a jak wieczorem? Kiedy aktywność, a kiedy odpoczynek, regeneracja, wyciszenie?

       Nasz organizm podlega takim samym wpływom jak otaczająca nas natura. Obserwując ją i postępując zgodnie z naturalnym rytmem przyrody możemy lepiej zadbać o swoje zdrowie. Najlepiej jest żyć w zgodzie z tym jak pracuje wewnętrzny zegar obiegu energii i funkcjonować zgodnie z potrzebami fizjologicznymi organizmu. Czas poranka to czas największej aktywności energetycznej jelita grubego i żołądka, a czas poprzedzający sen to aktywność Nerek i Osierdzia.   

       

      Maksimum energetyczne w danym narządzie oznacza, że w tym narządzie (np. w Nerkach) w określonym przedziale czasowym aktywność jest ona najsilniejsza, ma swoje “5 minut” maksymalnej energii  w ciągu doby. Minimum energetyczne analogicznie oznacza, że w danym narządzie w określonym przedziale czasowym energia Qi jest najmniej aktywna w ciągu doby. Minimum energetyczne następuje zawsze po 12 h od maksimum. Pomiędzy godziną 17 a 19 minimum ma Jelito Grube, maksimum Nerki, a między godziną 5 – 7 rano swoje maksimum będzie miało Jelito Grube a minimum Nerki. 

       

      Jelito Grube ma swój okres największej aktywności między 5:00, a 7:00, zatem jego funkcje fizjologiczne są w tym momencie najbardziej aktywne. To czas, kiedy naturalnie powinniśmy zwiększać swoją aktywność zaczynając dzień. Jest to czas działania z wielką siłą, po to, by wstać z łóżka, usunąć resztki z dnia poprzedniego poprzez uformowany stolec i zrobić miejsce, by być w stanie przyjąć nowy pokarm i doświadczenia z zaczynającego się dnia. Po przeciwnej stronie “zegara narządów” pomiędzy 17 a 19 największą aktywność mają Nerki. Jest to z kolei czas bezruchu, kontemplacji. To czas, kiedy nasza aktywność się kończy, a powinna pojawiać się refleksja, spokój, obserwacja tego, co osiągnęliśmy w danym dniu.  To czas ekstrakcji tego, co najważniejsze z dniaOznacza to, że zdecydowanie lepsza i bardziej naturalna jest poranna aktywność fizyczna i umysłowa, a nie wieczorna. Późne popołudnie to czas wyciszenia i zastanowienia co nam ten dzień dał.

      Godzina 7:00, to czas, kiedy zaczyna się kolejne okienko w zegarze dobowym i trwa ono do 9:00. Maksimum energetyczne ma wtedy Żołądek a minimum Osierdzie. 

      Czas maksymalnej pracy Żołądka to czas na przyjęcie pokarmu, jest to czas aktywny, gdzie decydujemy co zjeść, co nas odżywia, co jest dla nas dobre, a co nie. Jest to czas, kiedy nawet jak jemy coś odżywczego, ciężkiego (np. owsianka z orzechami) to mamy siły, żeby to strawić i dostarczyć do organizmu energię. Po przeciwnej stronie “zegara narządów” swoją aktywność ma Osierdzie. Osierdzie ochrania serce, dbając o relacje między naszym “sercem – duszą” a światem. Jest to czas odpuszczania tego co było (dnia, emocji, wydarzeń, doświadczeń) po to, by przygotować się na regenerację – sen.

       

      Dla regeneracyjnego snu ogromne znaczenie ma to, że to właśnie teraz Żołądek ma swój czas na odpoczynek. Po godzinie 19-stej metabolizm spowalnia. Pilnuj więc, aby ostatni większy posiłek zjeść do 18-stej a później już tylko to, co nie wymaga nadmiernej pracy żołądka, np. rozdrabniania. 

       

      Co w przypadku, gdy musisz zjeść posiłek nawet nie tyle o 19-stej, co nawet później?

      Zjedz coś lekkiego i łatwostrawnego. Najlepiej niech będzie to zupa lub puree z warzyw. Jeśli nie gotujesz ich samodzielnie, to z nie lada pomocą przychodzą obecnie gotowe zupy przechowywane w lodówkach sklepów spożywczych. Takie lodówkowe zupy w kubeczkach lub słoikach wymagają jedynie podgrzania, ale pamiętaj, żeby sprawdzić  ich skład. Ważne jest, aby zupa nie zawierała śmietany czy pszenicy (np. grzanek czy makaronu) oraz konserwantów – taka bowiem będzie zdecydowanie ciężej strawna. 

       

      Pomiędzy 19 a 21 narządy trawienne przechodzą w stan odpoczynku. To dobry czas dla duszy i ciała. Jest to czas spędzany z bliskimi – ważny w kontekście emocji, relacji i bliskości. Bardzo dobrze jest przeznaczyć ten czas również  na medytację i relaks. To idealny czas na SPA dla stóp (przepis na końcu)* albo relaksującą kąpiel z dodatkiem ziół, kwiatów olejków eterycznych. Jeżeli nie mamy zbyt wiele czasu możemy wykonać prostą inhalację olejku eterycznego z dłoni. Olejkami wspierającymi zasypianie są np. rumianek rzymski, cyprys, jałowiec, lawenda, majeranek, melisa, różany, sandałowy czy ylangowy.  

       

      Co możesz zrobić już dziś?

      Możesz mieć świadomość, że czas po 17-stej to już czas spowolnienia, postaraj się żyć wolniej w tym czasie, nie pędzić, nie spieszyć się. Możesz zwizualizować sobie jak zjeżdżasz pustą autostradą z górki i wjeżdżasz na prostą drogę, widzisz piękny zachód słońca w letni ciepły dzień, wszystko zwalnia, zwierzęta, rośliny, procesy w Twoim ciele. Zwolnij i Ty. Obserwuj, a nie działaj.

      Nawet jeżeli o tej godzinie masz dużo energii i czujesz, że możesz przenosić góry, to wykorzystaj ją na pracę wewnętrzną. Regeneracja jest teraz najlepszym co możesz dla siebie zrobić. Twój organizm został zaprogramowany tak, że po godzinie 19-stej wymaga odpoczynku, po to, aby mógł działać sprawnie od momentu, gdy wzejdzie słońce a Ty rozpoczniesz swój dzień.

       

      Ogranicz korzystanie z urządzeń emitujących światło niebieskie, czyli ze smartfonu, komputera, telewizora. Światło to sprawia, że mózg błędnie postrzega rzeczywistość myląc noc z dniem i nie pozwala na relaks oraz odpoczynek. Taki stan powtarzający się regularnie przyczynia się do zaburzeń wydzielania melatoniny, która jest hormonem ułatwiającym zaśnięcie oraz właściwą regenerację podczas nocy. Przeglądanie facebooka na smartfonie przed snem nie jest czynnością, która korzystnie wpłynie na sen i regenerację w nocy. Być może nie powiążemy niewinnego przeglądania internetu przed zaśnięciem z poczuciem permanentnego niewyspania się. W telefonach mamy możliwość zarządzania filtrem światła niebieskiego i aktywowaniem pory nocnej. Zacznijmy od najprostszych rzeczy. 

      Co zrobić aby poprawić jakość snu, ułatwić zasypianie, a tym samym poprawić start w nowy dzień?

      W telegraficznym skrócie:

      • Ostatni cięższy posiłek zjedz do 18-stej, po tej godzinie skłaniaj się raczej jedynie ku zupom, nawet gęstym, ale bez śmietany, pszenicy i konserwantów.
      • Przed 19-stą zakończ ciężkie aktywności fizyczne.
      • Znajdź chwilę na relaks – medytuj, spędź trochę czasu z bliskimi, a dla przyjemności wykonaj 5-10 minutowe spa dla stóp, relaksującą kąpiel, wypij filiżankę ziołowej herbaty, posłuchaj spokojnej muzyki. Zdaj sobie sprawę z tego, że już zwalniasz. To nie jest luksus czy zbytek, regeneracja jest niezbędnym paliwem, aby móc efektywnie działać dalej. 
      • Wraz z zachodem słońca powoli ograniczaj korzystanie z urządzeń emitujących światło niebieskie. 
      • Optymalna pora na sen to czas między 21 a 23, gdy zaczyna się zwiększone wydzielanie melatoniny, a narządy trawienne zaczynają swoją porę odpoczynku i regeneracji.

      SPA DLA STÓP

      Podstawowe spa dla stóp wymaga jedynie gorącej wody (gorącej na tyle o ile jest przyjemna indywidualnie dla każdego z nas) i miski. Jeżeli masz jakieś dodatki, jak chociażby sól, kwiaty (

      idealnie zadziała rumianek, lawenda) czy przyprawy (np. jałowiec, majeranek, melisa, rozmaryn), to zaparz je na chwilę przed zamoczeniem nóg. Indywidualnie dla danej rośliny, sól powinna być rozpuszczona.

      Do miski można wrzucić drobne kamyczki, aby ugniatając je stopą masować delikatnie i pobudzać receptory. 

      Spa powinno trwać 5 do 10 minut. Na zakończenie warto pougniatać stopy, wmasować w nie olej. Wykonane w maksimum energetycznym nerek, tj. pomiędzy godziną 17 a 19 stą pomaga regenerować yang i wzmacnia Nerki.

    Autorami artykułu są

    Aleksandra Misiak, naturoterapeuta

    Aleksandra Misiak

    naturoterapeuta

    Paweł Skrzypczak, akupunkturzysta

    Paweł Skrzypczak

    akupunkturzysta





      Rozwiń

    • OSTATNIE ARTYKUŁY NA BLOGU

    • Własciwe przygotowanie do snu – jak przygotować sie do fazy regeneracji

      Własciwe przygotowanie do snu – jak przygotować się do fazy regeneracji

      Jak powinniśmy funkcjonować rano a jak wieczorem? Kiedy aktywność, a kiedy odpoczynek, regeneracja, wyciszenie?  Nasz organizm podlega takim samym wpływom jak otaczająca nas natura. Obserwując ją i postępując zgodnie z naturalnym rytmem przyrody możemy lepiej zadbać o swoje zdrowie. Najlepiej … Czytaj dalej Własciwe przygotowanie do snu – jak przygotować się do fazy regeneracji

      0 komentarzy

      Rytm dobowy człowieka – wstęp do cyklu

      Tym dłuższym wstępem zaczynamy serię krótkich wpisów o 12-stu dwu godzinnych cyklach w ciągu doby w ujęciu zmian, jakie zachodzą w człowieku. Ciało każdego z nas, niezależnie od tego, czy uważa się za sowę, czy rannego ptaszka, pracuje w tym … Czytaj dalej Rytm dobowy człowieka – wstęp do cyklu

      0 komentarzy
      Kiszonki - zdrowie zamknięte w słoiku

      Kiszenie – prosty sposób na zdrowie

      FERMENTACJA (kiszenie) Fermentacja mlekowa, czyli popularnie kiszenie, jest jednym z najstarszych sposobów na konserwację żywności. Pierwsze ślady prowadzą 9000 lat wstecz do Skandynawii, gdzie fermentowano ryby. Substancje, które powstają podczas kiszenia nie tylko nadają nowy (często niezwykle zaskakujący) smak pożywieniu, … Czytaj dalej Kiszenie – prosty sposób na zdrowie

      0 komentarzy