fbpx
Holum terapie naturalneHolumterapie naturalne
  • Holum na Facebooku

  • Terapie naturalne a odporność

    • Obecnie kluczowe jest zachowanie zdrowego rozsądku i przestrzeganie podstawowych zasad higieny, takich jak: mycie rąk, unikanie zatłoczonych miejsc, odpowiednia ilość snu i odpoczynku. Należy pamiętać, że im silniejszy jest nasz układ odpornościowy, tym większe prawdopodobieństwo, że wirusy i bakterie nie będą mogły nam zagrozić.

      Czym jest układ odpornościowy (immunologiczny)?

      Układ immunologiczny to układ narządów, który identyfikuje czynniki chorobotwórcze i podejmuje walkę z nimi. Jego zadaniem jest utrzymanie homeostazy (równowagi w środowisku wewnętrznym), co pozwala funkcjonować bez większych zakłóceń przy niesprzyjających czynnikach zewnętrznych.

      W ludzkim organizmie kluczowymi narządami układu immunologicznego są: układ limfatyczny, grasica, szpik kostny, śledziona i migdałki. Z punktu widzenia fizjologii te struktury są kluczowe. Należy jednak pamiętać, że ich funkcjonowanie jest w dużej mierze uzależnione od stanu układu nerwowego.

      Układ nerwowy w dużym uproszczeniu możemy podzielić na:

      • część współczulną – odpowiedzialną za reakcje walcz/uciekaj
      • część przywspółczulną, która odpowiedzialna jest za odpoczynek i regenerację.

      Aby układ odpornościowy mógł poprawnie działać, konieczna jest równowaga pomiędzy obiema częściami układu nerwowego.

      Przez nadmiar bodźców i stresu upośledzona została część związana z odpoczynkiem (przywspółczulna), a to od niej zależy prawidłowa funkcja regeneracjii również odporności. Tutaj ze wsparciem przychodzi cała gama metod naturalnych, zarówno osteopatia, akupunktura, ziołoterapia, jak również refleksoterapia mają znaczny wpływ na zachowanie równowagi i wsparcie organizmu.

      Sen odgrywa istotną rolę w budowaniu odporności

      Ważna jest nie tylko ilość przespanych godzin, ale także ich jakość. Najlepsza regeneracja organizmu odbywa się między godziną 23:00 a 5:00. Nawet jeśli prześpimy optymalną ilość godzin

      (6-8), możemy nie czuć się wypoczęci. Przyczyną zmęczenia przy optymalnej ilości snu mogą być np. obfity posiłek po godzinie 19:00, zbyt płytki lub przerywany sen albo zbyt ciepłe i  jasne pomieszczenie (do głębokiego snu potrzebujemy całkowitej ciemności).

      Równie ważne jest przestrzeganie prawidłowej diety. Jeśli organizm obarczony jest trawieniem zbyt dużej ilości mało wartościowego jedzenia, to jego zasoby są skupione właśnie na trawieniu, a nie na regeneracji.

      Możemy wspomóc nasze trawienie dzięki zachowaniu higieny jedzenia.

      Przestrzeganie prostych zasad – nawet wprowadzanie ich w życie stopniowo, jednej miesięcznie czy nawet jednej na pół roku czy rok, poprawią jakość naszego trawienia i wchłaniania oraz rozprowadzania Qi z pożywienia po organizmie.

      1. Podczas jedzenia posiłku odstaw napoje, zwłaszcza te zimne. Jeżeli musisz popić jedzenie, to wybierz do tego ciepłą wodę, np. z imbirem czy goździkiem, ciepłą herbatę lub ciepły kompot. Popijanie posiłków, zwłaszcza zimnymi napojami, osłabia trawienie i sprawia, że tracimy więcej energii na podgrzanie i strawienie  pokarmu.
      2. Jedz powoli i w spokoju, skupiając się na jedzeniu. To ono jest tu najważniejsze. Nie spiesz się! dobrze żuj pożywienie i nie jedz w biegu.
      3. Zrezygnuj z rozpraszania uwagi podczas jedzenia. Gdy jesz – to jesz 🙂 nie czytaj gazet, nie oglądaj telewizji i nie dyskutuj zaciekle, zwłaszcza w nerwach. Oczywiście, gdy jest czas na sjestę to jest na nią czas. Wtedy jest również czas i miejsce na śmiech i dyskusje przy biesiadnym stole, ale są to sytuacje odświętne.
      4. Ostatni posiłek jedz przed godziną 19-stą. Po tej godzinie dobowa energia dla Qi żołądka jest najmniejsza, zatem trawienie przebiega najmniej skutecznie w ciągu całej doby.
      5. Nie przejadaj się! Lepiej zjeść mniej niż więcej. Nadmiar jedzenia sprawia, że układ trawienny staje się zmęczony, a to w konsekwencji doprowadza do nieefektywnego wykorzystywania Qi z pożywienia.
      6. Jedz naturalne, możliwie najmniej przetworzone i nie zakonserwowane  pożywienie.

      Jesteśmy przyzwyczajeni do myślenia o organizmie jako niezależnych elementach: szyja i kolano, żołądek i wątroba, nie dostrzegając wzajemnych powiązań między nimi, a jest ich naprawdę wiele. Podobny sposób myślenia towarzyszy układowi odpornościowemu, jednak na prawidłową odpowiedź immunologiczną wpływ ma bardzo wiele czynników, poczynając od indywidualnych predyspozycji, przebytych chorób, stresu, trybu życia (ilość odpoczynku, odżywianie, aktywność fizyczna), ale również doświadczonych traum fizycznych. Każdy uraz jak złamanie, przebyty wypadek, blizny po operacji czasem nawet przez całe lata powodują podtrzymywanie „skupienia” układu powięziowego na niewyleczonych elementach, co również może wpływać na odporność.

      Dbaj o siebie i swoich bliskich przestrzegając powyższych zasad i higieny.

      Zachowaj spokój 🙂

    Autorem artykułu jest

    Aleksandra Misiak, naturoterapeuta

    Aleksandra Misiak

    naturoterapeuta