fbpx
Holum terapie naturalneHolumterapie naturalne
  • Holum na Facebooku

  • Poranek i przebudzenie zgodnie z wewnętrznym zegarem ciała

    • Czas, w którym organizm przechodzi z regeneracji w przebudzenie, to godziny między ⌚️ 5:00 a 7:00 i jest to maksimum energii Jelita Grubego a minimum Nerek.
      Maksimum energetyczne Jelita Grubego jest najlepszym momentem na to, aby pozbyć się tego, co zbędne i aktywnie rozpocząć dzień.

      Na poziomie ducha, jest to wejście w nowy dzień z wielką siłą i czystym umysłem. Zasadniczo dobrze jest abyśmy nie pamiętali co nam się śniło – to wskazuje, że w nocy Duch się zakorzenił we Krwi. Na poziomie ciała takim oczyszczeniem jest poranne wypróżnienie, czyli wydalenie toksyn z organizmu. Po przebudzeniu warto napić się przegotowanej ciepłej (lub chociażby letniej) wody z cytryną, miodem a osoby z osłabionym apetytem rano mogą dodać odrobinę soku z imbiru, który działa żółciopędnie, rozkurczowo oraz pobudzająco na wydzielanie śliny co ma wpływ na wzrost apetytu. Ciepła woda ma za zadanie pobudzić jelita i pomóc organizmowi w wydalaniu toksyn. Z punktu widzenia medycyny chińskiej ważne jest, aby woda była przegotowana, ponieważ zwykła zimna woda mineralna lub źródlana pita bez przegotowania wprowadza do organizmu zimno i przyczynia się do powstawania Wilgoci. Woda może zostać przygotowana dzień wcześniej i czekać rano w czajniku w temperaturze pokojowej lub jak ktoś woli ciepłą to podgrzana. 🔥 Najważniejsze tu jest uprzednie doprowadzenie jej do wrzenia, co dodaje elementu Ognia i wspomaga układ trawienny.

      Pomiędzy 5:00 a 7:00 powoli rośnie temperatura ciała, a melatonina, która jest hormonem snu jest powoli blokowana wraz ze wzrostem napływającego światła słonecznego. Budzimy się naturalnie wraz ze wschodzącym słońcem. Do życia budzi się nasz organizm, zaczyna się wzmożona produkcja kortyzolu – głównie znanego jako hormon stresu. Tymczasem jego głównym zadaniem jest dostarczenie energii i mobilizacja organizmu do działania. Jego stężenie gwałtownie wzrasta (a przynajmniej powinno) w momencie przebudzenia. Kortyzol ma wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej, np. po przebudzeniu czy podczas treningu. Właściwa wrażliwość organizmu na kortyzol ma wpływ na jakość snu oraz ilość i jakość energii o poranku, a także na właściwą gospodarkę energetyczną.

      Czas między 5:00 a 7:00 to dobry moment na aktywność np. 9 oczyszczających oddechów lub ruch (jelita lubią ruch!), jakiego dostarcza nam np. poranne ćwiczenia, spacer z psem lub przygotowanie porannego posiłku dla całej rodziny :).

      ⌚️ O godzinie 7:00 rano promienie słoneczne docierają do organizmu już wystarczająco mocno, aby go rozbudzić. Powinniśmy być już po porannej szklance wody, toalecie i być może medytacji lub spacerze. Czas między 5:00 a 7:00 był czasem wydalania, natomiast okres między 7:00 a 9:00 to czas trawienia. Najważniejsze zatem w tych godzinach jest zjedzenie śniadania. O godzinie 7:00 swoje maksimum energetyczne rozpoczyna Żołądek i to on teraz rządzi. O poranku trawimy lepiej niż w innych porach dnia i szybciej spalamy węglowodany, które to nie zamieniają się tak łatwo w tkankę tłuszczową. Najlepiej na śniadanie jest zjeść ciepły posiłek, może to być zupa, jajka duszone w pomidorach, kleik, owsianka. Jeżeli lubimy owoce, ale mamy kłopoty z ich trawieniem, to właśnie poranek jest tą porą dnia, gdy można spróbować dodać je do śniadania, np. kaszy jaglanej.
      W medycynie chińskiej często zaleca się na śniadanie kleik ryżowy, tzw. congee, który powstaje poprzez powolne gotowanie ryżu w temperaturze ok. 60 st., do momentu, aż nabierze on kremowej, kleistej konsystencji. Taka potrawa jest bardzo łatwo strawna, a odpowiednio przyrządzona i doprawiona w zgodzie z porą roku dostarczy organizmowi paliwa odpowiedniej jakości na rozpoczęcie kolejnego dnia. Dodanie daktyli nie tylko nada słodyczy, ale także pomoże uzupełnić krew oraz odżywi Śledzionę. Medycyna Chińska odradza spożywanie na śniadanie (oraz ogólnie w nadmiarze) zimnych posiłków i napojów, ponieważ osłabiają one trawienie poprzez wprowadzenie do Żołądka zimna, co objawia się np. osłabionym wydzielaniem kwasów żołądkowych, pełnością w żałądku po jedzeniu, wzdęciami oraz trądzikiem na przebiegu meridianu Żołądka.

       

      👇 Podsumowanie tego, jak możesz sprawić, aby Twój poranek Cię naenergetyzował:
      ▶ Wstań pomiędzy 5 a 7 po przebudzeniu napij się ciepłej lub letniej wody z dobranym do Twoich potrzeb dodatkiem, wypróżnij się, a jeżeli masz taką możliwość, zażyj ruchu lub pomedytuj z 9-cioma oczyszczającymi oddechami. (link do opisu medytacji: https://agnieszkamaciag.pl/dziewiec-oddechow-oczyszczajacych/)
      ▶ Zakończ wczorajszy dzień, przywitaj nowe!
      ▶ Zjedz w spokoju pożywne śniadanie i powitaj świat w drodze do pracy!
      ▶ Zastanów się co jest ważne dziś, ponieważ czas na wykonanie planu – zbliżasz się do godziny 9, w której swój szczyt aktywności ma meridian Śledziony.

       

      Dobrego dnia!

    Autorami artykułu są

    Aleksandra Misiak, naturoterapeuta

    Aleksandra Misiak

    naturoterapeuta

    Paweł Skrzypczak, akupunkturzysta

    Paweł Skrzypczak

    akupunkturzysta





      Rozwiń

    • OSTATNIE ARTYKUŁY NA BLOGU

    • Własciwe przygotowanie do snu – jak przygotować sie do fazy regeneracji

      Własciwe przygotowanie do snu – jak przygotować się do fazy regeneracji

      Jak powinniśmy funkcjonować rano a jak wieczorem? Kiedy aktywność, a kiedy odpoczynek, regeneracja, wyciszenie?  Nasz organizm podlega takim samym wpływom jak otaczająca nas natura. Obserwując ją i postępując zgodnie z naturalnym rytmem przyrody możemy lepiej zadbać o swoje zdrowie. Najlepiej … Czytaj dalej Własciwe przygotowanie do snu – jak przygotować się do fazy regeneracji

      0 komentarzy

      Rytm dobowy człowieka – wstęp do cyklu

      Tym dłuższym wstępem zaczynamy serię krótkich wpisów o 12-stu dwu godzinnych cyklach w ciągu doby w ujęciu zmian, jakie zachodzą w człowieku. Ciało każdego z nas, niezależnie od tego, czy uważa się za sowę, czy rannego ptaszka, pracuje w tym … Czytaj dalej Rytm dobowy człowieka – wstęp do cyklu

      0 komentarzy
      Kiszonki - zdrowie zamknięte w słoiku

      Kiszenie – prosty sposób na zdrowie

      FERMENTACJA (kiszenie) Fermentacja mlekowa, czyli popularnie kiszenie, jest jednym z najstarszych sposobów na konserwację żywności. Pierwsze ślady prowadzą 9000 lat wstecz do Skandynawii, gdzie fermentowano ryby. Substancje, które powstają podczas kiszenia nie tylko nadają nowy (często niezwykle zaskakujący) smak pożywieniu, … Czytaj dalej Kiszenie – prosty sposób na zdrowie

      0 komentarzy